maanantai 11. heinäkuuta 2022

Esittelen hieman itseäni ja miksi aloitan tämän blogin

Hei,
Tämän blogin ensimmäistä tekstiä kirjoittaessani olen 26-vuotias teollinen muotoilija, joka valmistui vuoden 2021 alussa. Valmistumiseni jälkeen olen astunut aikuisen elämän seuraavaan vaiheeseen eli siihen, jossa pitäisi aloittaa työskentely ja urapolulla eteneminen.

Taustojani työnhakijana
Ensimmäisen työkokemukseni olen saanut 15-vuotiaana pihan hoidon tehtävissä kesätyöntekijänä ja olen siitä lähtien ollut pitkälti joka vuosi töissä. Työkokemukseni eivät ole olleet ennen valmistumistani kovin pitkiä, sillä olen töitä tehnyt käytännössä loma-aikoina. Koen edukseni myös vanhempani, jotka ovat auttaneet minua parantelemaan CV:täni ja kotisivujani kommentoimalla eri versioita ja antamalla parhaansa mukaan vinkkejä työnhakuun. Näillä eväillä olen siis työelämässä aloittanut nuoruudessani ja edennyt tähän vaiheeseen elämääni.
Olin jo valmistumiseni lähestyessä miettinyt, miten voisin esittäytyä potentiaalisille työnantajille ja rekrytoijille tavallista CV:tä paremmin ihmisenä ja miten voisin tuoda esiin omia ajatuksiani ja mielipiteitäni. Ensin suunnittelin käyttäväni LinkedIniä ja näin nostavani itsenäni ja ajatuksiani paremmin esille, mutta kärsittyäni vuoden verran tyhjän paperin syndroomasta ja pelosta, että minulla ei ole mitään arvokasta sanottavaa, päädyin ensin esittelemään itseni paremmin kotisivuillani ja sain lopulta vanhemmiltani sysäyksen kirjoittaa kokemuksistani työnhakurintamalla.
Kun valmistuin, minulla oli jo olemassa CV, jota päivitin aina kun siihen tuli tarvetta. Lisäksi olin jo tehnyt LinkedIn profiilin, mutta en kyseistä sovellusta käyttänyt oikeastaan yhtään ennen valmistumistani. Olin myös tehnyt itselleni kotisivut, joiden tarkoitus oli ensisijaisesti toimia portfolionani. Kun sitten valmistuin, otin tehtäväkseni ryhdistäytyä todella työnhakurintamalla ja halusin hyödyntää työnhakukeinoja paremmin. Olen vuosien mittaan päivittänyt CV:täni useampaan kertaan niin sisällön kuin ulkonäönkin osalta, sillä vuosien mittaan työkokemuksen kirjaaminen vei yhä enemmän tilaa ja toisaalta valmistumiseni johdosta ensimmäiset kesätyöni eivät enää ole kovin keskeisiä työnhakuni kannalta. Valmistumiseni jälkeen parantelin myös LinkedIn profiiliani ja tein kotisivuni melkein kokonaan uudelleen ja kotisivujeni rooli työnhaussani onkin laajentunut merkittävästi.

Olen nyt vuoden verran kokenut, millaista työnhaku on ja haluankin kertoa, että toisin kuin esimerkiksi omilta vanhemmiltani kuulen, se ei ole enää vain sitä, että kävellään/soitetaan yritykseen ja kysytään koska sitä saisi aloittaa. Nykyään hakuprosessit ovat pitkiä ja hakijoita on paljon, sillä enää ei kilpailla vain oman paikkakunnan työnhakijoiden kesken, vaan haussa ovat mukana vähintään koko Suomen hakijat, mutta yhä useammin myös Euroopan tai jopa koko maailman laajuudelta tulevat hakijat, digitalisaation kehityksen myötä tulleen etätyö mahdollisuuden takia. Mitä hakuprosesseihin tulee, hakijoita karsitaan monessa vaiheessa ja nykyään mukana on myös tietokoneen tarjoamat älykkäät työkalut, joilla hakijoita voidaan karsia avainsanojen avulla heti hakemusvaiheessa tehokkaasti.
Itse olen etenkin viimeisen vuoden aikana oppinut paljon uutta, mitä tulee työnhaussa avun saamiseen ja hakemusten tekemiseen. Ensisijainen kokemuksen rintaäänellä (ja vanhemmiltani kuultuna) sanottu neuvoni kuitenkin on, että kukaan ei tosiaan tule sinua hakemaan kotoa töihin, jos et työnhaussa halua nähdä yhtään vaivaa. Toinen neuvo, jota haluan korostaa on, että saat aina paremmin apua ja neuvoja, kun tiedät mitä haluat ja osaat vaatia sitä apua.

Mikä on blogini tavoite
Olen suunnitellut kertovani tässä blogissa ainakin alkuun asioita, jotka olen itse oppinut muita kuuntelemalla, asioista selvää ottamalla sekä "trial and error" -tyylillä. Huomioitavaa on, että ainakin tätä blogia alkaessani kirjoittaa, olen itsekin vielä työnhakija ja en siis voi sanoa olevani ekspertti työnhaussa tai pystyväni tarjoamaan todistetusti takuuvarmoja työllistymisen neuvoja. Haluan uskoa, että voin silti auttaa muita, jotka ovat esimerkiksi työelämän alussa, eivät tiedä mistä työnhaussa kannattaa lähteä liikkeelle, mitä voisi vielä kokeilla työnhaun edistämiseksi tai eivät välttämättä vielä tiedä eri tapoja saada apua työnhakuun.
Blogini tulee myös näyttämään, miten minä olen kokenut ja koen työnhaun nuorena työelämään siirtyvänä ammattilaisena.
Pidemmällä aikavälillä blogini saattaa kehittyä työnhakuprosessin etenemisestä ja kohti muotoilun ammattilaisen arkea, mutta näin alkuun blogini tulee olemaan hieman yleisemmin työnhakuun liittyviä asioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...