maanantai 27. helmikuuta 2023

Miksi työtä etsivä ei pääse töihin?

Olen etsinyt jotenkin alaani liittyvää työtä jo pidemmän aikaa ja tänä aikana olen huomannut kuinka haastavaa työpaikan saaminen voi olla. 

Tuntuu, että oma koulutukseni, ja vahvuuteni tämän koulutuksen sisällä, ei sovi täydellisesti mihinkään tehtävään. Ja näin ollen yleisin saamani vastaus on: löysimme kokeneemman... tai valitsimme paremmin tehtävään soveltuvan tekijän. Olen näiden vastausten takia laskenut hakemieni paikkojen taitotaso vaatimuksia, eli täytän hakemuksia yhä alempitasoisiin tehtäviin kuten kesätöihin. Näistäkin osasta olen jo saanut vastauksia, joiden mukaan tehtävään valittiin paremmin sopivia kandidaatteja.

Tuntuu siis, että putoan sopivasti sellaiseen väliin, jossa taitoni eivät näytä riittävän junioritason tehtäviin ja kesätöissä taas kilpailen opiskelijoiden kanssa, joille voidaan antaa huoletta matalaa palkkaa ja tekijöistä päästään eroon kesän loputtua. Olen myös nähnyt kesätyöhaussa minun kannaltani ongelman: paikka on vain opiskelijoille. Näin minun kaltaisiani valmistuneita, joilla ei vielä ole alalta tarpeeksi näyttöjä "aloittelija" -tason tehtäviin, ei myöskään huolita kesätyötasolle. Ja tosiaan aloittelija on lainausmerkeissä, koska työpaikkailmoituksia lukiessa aloittelijatason tehtävät näyttävät yhä useammin vaativat ties kuinka laajaa kokemusta tehtävistä. Olen suodattanut hakutuloksia aloittelijatason mukaan ja silti hakijalta toivotaan -listassa voi lukea kokemus x tehtävistä tai 3 vuoden kokemus tehtävistä x.

Mielestäni on väärin nostaa aloittelijatason tehtävien vaatimuksia sellaisiksi, että alalla tosiaan aloittava ammattilainen ei tehtäviin kelpaa. Toivoisin, että myös henkilöt, joilla jo on alalta ja tehtävistä kokemusta, tuntisivat oman osaamisensa arvon ja eivät alentuisi yritysten oletettuun tavoitteeseen palkata kokeneempi tekijä aloittelijan palkalla, sillä näin työntekijät alentavat omaa arvoaan ja toisaalta pakottavat ne todelliset aloittelijat tekemään töitä ilmaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...