maanantai 6. maaliskuuta 2023

Taitojen kehittäminen osana työnhakua

Olen viime viikon aikana kuluttanut aikaa (flunssan sairastamisen ohella) opetellen ja kehittäen taitojani alani työkalujen ja aiheiden parissa. Olen jo aikaisemmin maininnut harjoittelevan koodausta ja kehittävän kielitaitoani, mutta viime viikolla keskityin erityisesti UX ja UI suunnittelun puoleen ja tutustuin ensimmäistä kertaa kunnolla Figmaan.

Tämä tutustuminen tapahtui UX Academyn ilmaisen ns. näytekurssin kautta, sillä harkitsin heidän maksulliseen koulutukseensa ilmoittautumista, mutta pohdin kurssin hinnan kannattavuutta minun osaltani. Minulla on taustaa käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymien konseptoinnin alueelta, sillä olen opintojeni aikana päässyt näitä aiheita käsittelemään useampien kurssien sisällä. Olin jo kyseisen palveluntarjoajan tarjoamia muita materiaaleja käynyt läpi ja saanut käsityksen, että käsiteltävät aiheet ovat jo minulle tuttuja. Lukemani kurssin sisältö vahvisti uskomukseni, että minulle suurin oppimisen paikka oli Figman kanssa työskentely, sillä lukemani aiheet olivat hyvin tuttuja muotoilun prosesseista. Tämän kurssin sisällä sain kuitenkin mahdollisuuden harjoitella Figman käyttöä ja testailla Figman eri toimintoja.

Mielestäni itsensä kehittäminen on hyödyllistä ja itsenäisesti opetellut asiat voivat olla tulevaisuudessa hyödyksi. Uuden oppiminen hyvin harvoin asettaa työnhakijan huonompaan asemaan kuin ilman tätä opeteltua taitoa tai tietoa. Ja asioita selvittämällä, tai opettelemalla, voi löytää itselleen uusia mielenkiinnon aiheita, joihin tähdätä uralla ja vapaa-ajalla. Olen itsekin erilaisia projekteja tehdessä huomannut, mitkä asiat muotoilussa ovat minun vahvimpia osaamisalueitani sekä mielenkiinnon aiheita. Näiden asioiden kautta olenkin alkanut kohdistaa hakuani kohti niitä tehtäviä, jotka minua erityisesti kiinnostavat ja aloitinkin siis yhä suuremman asioiden tutkimisen liittyen digitaalisen suunnittelun puoleen ja mahdollisuuksiin. Ja tietenkin opettelen aiheita, kuten koodausta ja Figman käyttöä, jotka vievät minua kohti tätä toivomaani uraa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...