maanantai 8. toukokuuta 2023

Taitojani: Visuaalinen suunnittelu

Mitä on visuaalinen suunnittelu? Käsite voi olla hyvinkin laaja ja pitää sisällään monta eri osa-aluetta luovalta alalta. Käsite on hyvin läheisissä tekemisissä graafisen suunnittelun kanssa ja näitä kahta käsitettä käytetäänkin käytännössä toistensa synonyymeina. Visuaalisuus viittaa kaikkeen näköaistilla havainnoitavaan tuotokseen, aina tekstistä (tai sisällöstä) kuviin ja piirrettyihin tai muuten kuvattuihin elementteihin. Näin ollen visuaalinen (tai graafinen) suunnittelu tarkoittaa tällaisten elementtien suunnittelua. Ja tässä ammattimaisen suunnittelijan osaaminen ilmenee kyvyllä tuottaa kohderyhmälle sopivaa sisältöä ja materiaalia, jota hyödynnetään onnistuneessa mainonnassa, markkinoinnissa ja viestinnässä.
Itse suosin taidoistani kertoessani visuaalisen suunnittelun osaamisesta kertomista, koska en ole käynyt juuri graafisen suunnittelijan opintoja vaan muotoilijan ja opiskellut sekä lukenut omasta mielenkiinnosta lisää näitä graafisia elementtejä ja viestintää koskevaa kirjallisuutta sekä tutkinut aihetta opintojeni aikana. Kiinnostukseni on ollut visuaalisen suunnittelun avulla välitettävissä mielikuvissa, viesteissä ja merkityksissä, joita eri elementeillä viestinnässä on. Esimerkiksi väreillä ja niiden tietyillä yhdistelmillä on olemassa mielikuvia herättäviä merkityksiä ja osa näistä on sidottu jo evoluutiomme aikaisiin tapahtumiin ja laukaisevat reaktion jo alitajunnassamme.
Oma erikoistumiseni on visuaalisen suunnittelun sisällä juuri näiden mielikuvien herättämisen pohdinnassa ja luon mielelläni erilaisia graafisia elementtejä kuten kuvituksen omaisia visualisointeja ja infokuvia. Käytän visuaalisessa suunnittelussa yleisesti osaamistani ja ymmärrystäni mielikuviin ja havainnointiin liittyvien asioiden parissa.
Visuaalista tai graafista suunnittelua kannattaa mielestäni hyödyntää markkinoinnissa ja yrityksen ilmeen luonnissa, sillä erilaisten mielikuvien ymmärtäminen voi osoittautua imagon rakentamisessa hyvinkin hyödylliseksi. Hyvä suunnittelija esimerkiksi osaa ottaa huomioon kansainvälisillä markkinoilla toimivan yrityksen imagon suunnittelussa näiden eri maiden kulttuuriset erot liittyen väreihin ja niiden valintoihin ja voi havaita vahingossa syntyvät viestin sisältämät piilomerkitykset ennen julkaisua. Toisaalta suunnittelija voi myös tarvittaessa lisätä tällaisia piilomerkityksiä viestiin, jolloin saavutetaan erilainen yleisö. Olemme ehkä tietoisia joistakin lasten sarjoihin sisällytetyistä viesteistä, jotka eivät lapselle aukea samalla tavalla kuin aikuiselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...