maanantai 4. syyskuuta 2023

Mukavuusalueen ulkopuolella

Pidin viime viikon lomaa blogista, koska kuukauden vaihde on minulle ollut harvinaisen kiireistä ja minun piti karsia jotain tehtäviä pois listaltani. Kiire jatkuu edelleen, mutta haluan pitää tätä tapaa yllä. Saatan tosin tulevaisuudessa muokata päivitysrytmiäni harvemmaksi.

Viikon tauko antoi minulle mahdollisuuden saada laajempia kokemuksia, kuten lisää kokemusta opetuspuolelta. Koska työni ovat olleet hiljaisia hankkeen puolella, olen ilmoittautunut vapaaehtoiseksi mahdollisuuksien mukaan opetuspuolella. Tämä on tosin tarkoittanut, minulle mukavuusalueelta poistumista, koska en koe olevani erityisen vahva esiintyjä ja opettajan työ on omalla tavallaan juuri esiintymistä. Minun vahvuuteni opetus puolella ovatkin ehkä ennemmin ohjaavassa työssä ja siinä yksilöllisemmässä ohjauksessa. Tosin nämä mukavuusalueeni ulkopuolella olevat hetket ovat tavallaan palkitsevia, kun voin todeta onnistuneeni tunnin pitämisessä ainakin joissain kohdin.

Toinen asia, joka on jälleen tullut eteeni, on 3D mallinnuksen osaaminen. En itse koe kyseistä taitoa kovin suureksi vahvuudekseni, mutta sunnuntain mallinnusohjelman katsomisen jälkeen koen, että tiedän ohjelmista kuitenkin jotain. Tiedän vähintään, mitä työkaluja ja toimintoja ohjelmasta löytyy. Jos siis saan ohjeet, miten jokin asia tehdään, löydän oikeat napit, joilla saan halutut toimenpiteet tehtyä. Tai tältä se tuntui kevyen kokeilun jälkeen. En silti luota taitoihini toteuttaa vaativampia tehtäviä, joissa minun tulisi soveltaa taitojani tai toteuttaa suunnitelmia ilman ohjeita. Opetus puolella toimiessani olenkin alkanut huomaamaan kohtia, joita voin kehittää itsessäni ja haluan ainakin yrittää jälleen 3D mallinnustaitojeni kehittämistä. Minun pitää kuitenkin muistaa omat rajani, sillä olen jo aloittanut valokuvauksen ja valokuvien editoinnin harjoittelun (kokeilin Lightroomia) ja pidän edelleen yllä espanjan harjoittelua duolingon kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...