Halusin palata tällä viikolla kokemuksiini rekrytointikoulutuksista.
Viimeisin kokemukseni on Markkinointivirittämöstä, mutta minulla on tällä
hetkellä avoinna muitakin rekrytointikoulutuksia ja olen aikaisemminkin hakenut
erilaisiin koulutuksiin.
Prosessi alkaa hakijan kannalta löydetyn rekrytointikoulutuksen ilmoituksen
lukemisella ja mahdollisten yhteistyöyritysten ilmoittamien hakuilmoituksiin
perehtymällä. Tämän jälkeen hakijalla on kaksi vaihtoehtoa: laittaa hakemus tai
jättää hakemus täyttämättä. Blogini kannalta jatketaan siis hakemuksen
kirjoittamisella.
Hakemus
Hakemukset ovat usein erilaisia riippuen kunkin rekrytointia hoitavan
yrityksen tavoista. Markkinointivirittämössä hakemuksen teko oli melko kevyt.
Täytin heidän laatiman lomakkeen ja liitin mukaan CV:ni. LIIKE hankkeeseen
riitti sähköpostilla lähetetty CV ja kirjoitin pientä esittelyä sähköpostiin.
Sarasella taas ohjelmiin haku on ollut hieman raskaampi, etenkin Code Academyn
osalta. Sarasella täytetään pitkältä vaikuttava lomake, jossa kysytään niin
osaamisesta, vahvuuksista, haasteista ja motivaatiostakin ja näiden lisäksi
tietenkin erilaisesta IT osaamisesta pyydetään tietoa niin kokemuksen määrästä
vuosina kuin myös minkä muotoista kokemus on (opinnot, työ, itsenäinen jne).
Tämän lisäksi rekrytoiviin koulutuksiin hakiessa pitää hyvin säännön
mukaisesti täyttää TE-toimiston sivuilla lomake, jossa vaaditaan täyttämään
laajalti tiedot koulutuksesta, työkokemuksesta, kielitaidosta, osaamisesta,
motivaatiosta ja syistä miksi koulutukseen hakee. Lisäksi usein kysytään myös,
mikäli koulutus tai sen osat järjestetään toisella paikkakunnalla, onnistuuko
paikalle pääsy ja mahdolliset asumiskustannusten hoitaminen omakustanteisesti.
Seuraava vaihe: Haastattelut/tarkempi keskustelu/lisätietojen kerääminen
Markkinointivirittämössä seuraavaan vaiheeseen pääsystä tuli tieto
sähköpostilla ja seuraava vaihe oli ryhmähaastattelu. Sähköpostissa annettiin
hyvin tietoa haastattelun aikataulusta ja agendasta, mutta myös sitä
seuraavista vaiheista annettiin jo esitietoa. Samassa sähköpostissa annettiin
meille osaajille myös kaksi tehtävää: 1) Osaajakortin luonti heidän tarjoaman
pohjan ja ohjeiden avulla, ja 2) yritysten hakuprofiileihin tutustuminen ja
niiden pohjalta Google Formsiin Top 3 yritysten täyttäminen sekä muiden
kiinnostavien yritysten merkintä. Tähän vaiheeseen olen Markkinointivirittämön
haussa päässyt viime vuonnakin ja vinkkinä, nämä ennakkotehtävät olivat samat
molempina vuosina.
Sarasen osalta hakemuksen seuraava vaihe on ollut usein videohaastattelu,
jossa tallennat itsellesi sopivaan aikaan vastaukset laadittuihin kysymyksiin.
Yhdessä Sarasen koulutuksessa tosin ennen tätä pääsin henkilökohtaisesti
10minuutin haastatteluun, jossa esittelin itseni ja vastailin haastattelijan
kysymyksiin. Lisäksi sain tietenkin itse myös kysyä minua kiinnostavia asioita.
Haastattelun aika oli lyhyt ja kompakti, joten oli hyvä, että ennen
haastattelua sähköpostilla annettiin hieman raameja, joihin pystyin
valmistelemaan esittelyäni. Haastattelua ennen suositeltiin katsomaan rauhassa
heidän laatima video sekä pohtimaan valmiiksi esittelyyni motivaatiotani, miksi
olen hakenut koulutukseen sekä omat edellytykset ja osaaminen koulutuksen
kannalta. Lisäksi linjoille suositeltiin tulemaan ajoissa.
LIIKE hankkeen kohdalla haku on ollut mielestäni hieman lähempänä työn
hakuprosessia. Lähetät hakemuksesi sähköpostilla ja mikäli osaamisesi
kiinnostaa voit saada soittoa, jossa saatetaan kysyä tarkemmin tietyn alueen
osaamisestasi lisää ja mielenkiinnoistasi tietynlaisia tehtäviä kohtaan. Tämän
puhelun aikana usein kysytään myös saako CV:täsi välittää yritykseen, joka
hakee osaajaa tehtävään X.
Eri tapoja ilmoittaa rekrytoitavista paikoista
Markkinointivirittämön prosessista kertoessani, mainitsin, että hakija voi
lukea yritysten antamia työpaikkailmoituksia ja niiden pohjalta vaikuttaa
hakuprosessin aikana mihin tehtäviin ja yrityksiin haluaa hakea. Tämä ei
kuitenkaan ole normi, sillä joissain tapauksissa mukana voi olla yrityksiä,
jotka eivät halua olla avoimesti esillä rekrytointikoulutuksen ilmoituksissa. Sarasella
ja LIIKE hankkeessa törmäsin myös siihen, että osa yrityksistä on julkisesti
nimellään etsimässä osaajaa, mutta osan kohdalla tarvitaan rekrytoivan
yrityksen työtä, jossa rekrytoija tuo hakijan ja yrityksen yhteen. joskus
yritys on voinut kertoa haettavasta paikasta, mutta olen nähnyt myös pelkästään
yrityksen nimien ja mahdollisesti tehtävänimikkeen listauksen.
Itse näen kaikissa näissä tavoissa omat etunsa. Kun yritykset kertovat
omilla nimillään haettavasta paikasta, voi hakija tutustua niin yritykseen kuin
myös siihen paikkaan, johon osaajaa haetaan. Näin hakija voi itse arvioida
kannattaako ohjelmaan hakea ja saada tuntumaa kiinnostavista yrityksistä ennen
tapaamista. Kun taas yritysten nimiä ei ole kerrottu ollenkaan tai
ilmoituksessa on minimaalisesti tietoa (vain yrityksen nimi tai listattu vain
esimerkki haettavista tehtävänimikkeistä), lähtee hakija prosessiin mukaan
vähän sokeana. Tässä on omat hyvät ja huonot puolensa: hakijan ei tarvitse
tällä tavoin pohtia mihin yritykseen voisi haluta ja laskea kuinka monta
mahdollisuutta on päästä ohjelmaan, vaan hän saa luottaa rekrytoijiin, jotka
tuovat hakijan ja yritykset parhaansa mukaan yhteen. Huonona puolena taas voi
nähdä sen, että hakija ei voi kohdentaa hakemustaan tiettyyn yritykseen esiintyäkseen
mahdollisimman vahvana tälle. Lisäksi pelkkien tehtävänimikkeiden kirjaaminen
rekrytointikoulutuksissa, voi jättää hakijalle päähän kysymysmerkkejä, mitä
tehtävät oikeasti sisältävät, sillä tehtävänimikkeet voivat sisältää eri
tehtäviä ja eri osaamista yrityksestä toiseen siirtyessä. Nimikkeet voivat siis
jättää tulkinnan varaa haettavan osaajan tasovaatimuksista ja tehtävään
tarvittavan osaamisesta.
Jatkan ensi viikolla tästä aiheesta ja kerron tuolloin lisää etenkin kokemuksistani Markkinointivirittämön hakuprosessista, jossa pääsin tänä syksynä askeleen pidemmälle kuin viime vuonna. Voisin sanoa, että ensi viikolla pääsette lukemaan tiukkoja tarinan juonen käänteitä liittyen kokemaani hakuprosessiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti