Työnhaussa erottautuminen on haasteellista, koska jokainen rekrytoija on yksilö ja rekrytoinneissa haetaan aina hieman eri asioita. On turhauttavaa katsoa uutisista juttuja, joissa kerrotaan työnhakumarkkinoiden olevan nyt työnhakijan markkinat, kun samalla yrität itse päästä hauissa eteenpäin edes haastatteluihin asti. Tiedostan kyllä, että työmarkkinoilla on tarvetta osaajille, mutta mielestäni tätä tilastoa voi vääristää, se että kyseinen tarve saattaa olla suuri tietyillä aloilla, kuten terveydenhuollossa tai kunnossapidossa, kun taas toisilla aloilla yritykset saavat rauhassa valita itselleen sopivan tekijän, omilla ehdoillaan.
Sanoisin minun alani tasoisissa, eli asiantuntija tehtävissä, tilanne on kuitenkin omalta tavaltaan ongelmallinen, koska koronan takia eletään vielä menneen pandemian ja taloudellisenkin näkökulman osalta hieman epävarmassa tilanteessa. Kun yleisesti ottaen yritykset haluavat löytää hyvän tekijän, jonka palkkaaminen olisi riskien ja hyötyjen osalta yritykselle paras vaihtoehto, näyttäisi siltä, että asiantuntija tasolla tämä tarkoittaa yhä useammin, että harvempi yritys uskaltaa edes harkita osaajaa, jolla ei ole vuosien kokemusta yrityksen kaipaamista tehtävistä.
Tästä voisinkin nostaa esiin yhden mahdollisuuden erottautua muista hakijoista: Kokemus ja osaaminen. Jos sinulla on vuosien työkokemus avoinna olevan paikan tehtävistä tai vakaa (todistettavissa oleva) osaaminen tarvittavista työkaluista, olet askeleen edempänä, kuin alalla vielä kokemattomammat osaajat. Tässä tilanteessa on vielä tärkeää, että osaat esittää tämän kokemuksen ja osaamisen oikein, jotta se kiinnittää rekrytoijan huomion.
Itse olen käyttänyt myös parhaani mukaan hyödyksi alani osaamista jo hakemuksessani ja olen luonut käyttämiini työnhaun kanaviin ja työkaluihin mahdollisimman yhteneväistä ilmettä. Käytän näitä elementtejä eri kanavissa ja tavoittelen näiden välille samankaltaisuutta. Tämä yhteneväisyys näkyy minulla jopa tässä blogissa taustan logosta, joka toistuu myös kotisivuillani ja tekemässäni CV videossakin. Toisena elementtinä käytän myös väriä, joka sitoo yhteen LinkedInin ja CV:ni. Tämän lisäksi olen käyttänyt myös hieman erilaista tapaa esittää tietoni CV:ssäni, verrattuna yleisesti käytettävään asetteluun.
Mitä työnhakumateriaaleilla erottautumiseen tulee, sinun ei tarvitse välttämättä ajatella asioiden visuaalista puolta, ja voi myös kokeilla erottautumista sisällön kautta. Jos siis hallitset sisällöntuotannon ja olet kekseliäs, voit harkita esittäväsi asioita esimerkiksi artikkelina/uutisena, blogi muodossa tai videolla kertoen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että rekrytoijillakin on kiire ja asiat kannattaa esittää tarpeeksi informatiivisesti ja nopeasti löydettävällä tavalla.
Kolmas tapa erottautua muista hakijoista ovat suosittelijat. Suurimman hyödyn saat yleensä, jos suosittelija työskentelee jo yrityksessä, mutta hyvät suositukset ovat yleisesti ottaen aina hyödyllisiä ja askel eteenpäin.
Ensi viikolla tulen kertomaan vielä lisää mahdollisuuksia erottautua hakijoiden joukosta muissa haun vaiheissa. Jokaisen kannattaa kertomistani ideoista valikoida juuri itselleen sopivat osat. Itsekin teen tätä valikointia ja olen suunnitellut niin CV:ni kuin hakemuskirjeeni kuvaamaan sitä, millaisena itse näen itseni. Minun osaltani tämä tarkoittaa visuaalista ilmettä, mutta myös tyyliä, jolla kirjoitan hakemukseni. Voisin aina käyttää hakemuksessani sivistyneitä sanoja ja käsitteitä, mutta olen tietoisesti päättänyt, että haluan pitää hakemukseni tekstin hieman arkisempana, koska en tavallisestikaan kylvä suuria käsitesanoja keskustelussa. Suomen kielessä tämä ei ehkä näy niin selvästi, kuin englannin kielessäni, mutta molemmissa olen tietoisesti voinut kertoa asioita yksinkertaisella sanastolla, koska vaihtoehtona oleva sana ei mielestäni sovi omaan suuhuni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti