maanantai 14. marraskuuta 2022

Ryhtiliike: Itsensä kehittäminen

Olen nyt viimeisen parin viikon aikana päättänyt ryhdistäytyä ja parantaa itseäni. Jonkin aikaa takaperin, päätin alkaa rakentamaan itselleni hieman paremmin rakennetta päivään, jotta saisin päivästäni tuottoisamman. Tuolloin aikataulun rakentaminen lähti liikkeelle, koiran hammaspesuajan päättämisestä ja sitä varten hälytyksen asettamisesta 😅. Tavoitteenani oli tuoda pikkuhiljaa lisää aikatauluja ja lähteä rakentamaan itselleni viikkoon järjestystä ja aikataulua, joka mahdollistaisi, tai pakottaisi, salitreenien lisäämisen arkeeni säännölliseksi osaksi. Tämän aikataulujen lisäämisen syynä oli varmasti se, että vietän tällä hetkellä ison osan päivää töitä tehden, joten en enää voi noin vain päättää, mitä tänään teen.

Ennen salia kuitenkin päädyin aloittamaan toisen mielenkiinnon kohteeni opettelun uudelleen ja tämä tarkoitti kaksi viikkoa sitten aktivoitumisellani HTML-koodin opiskelulla ja olen tästä onnistunut pitämään kiinni kaiken muun aikataulun keskellä. Tätä ennen olen jo yli vuoden verran kerrannut ruotsin kieltäni, ja tämä alkaa pikkuhiljaa jo hivuttautua kohti loppusuoraa. Näissä molemmissa minua on auttanut puhelimessa olevat sovellukset, joiden avulla harjoitusten teko on minulle matalamman kynnyksen takana. Mitä kieliin tulee, minulla on ollut jo pidemmän aikaa tavoitteena kerrata ja kehittää kieliosaamistani alkaen ruotsin kielestäni ja valmistaudun nyt siirtymään espanjan kielen harjoitteluun.
Koodauksesta olen ollut muotoilijan näkökulmasta kiinnostunut jonkin aikaa valmistumiseni jälkeen, kun olin kartoittanut omat vahvuuteni ja mielenkiinnon kohteeni alalla. Tästä alkoi ensimmäinen yritykseni koodausta opettavan Mimo sovelluksen kanssa, mutta koodaus jäi tuolloin auttamatta muiden asioiden jalkoihin, jotka koin sillä hetkellä tärkeämmiksi opetella.

Viime viikolla tein myös toisen päätöksen, jonka toivon pitäväni, ja tämä päivitys toivottavasti toimii yhtenä tekijänä, joka saa minut paremmin pitämään päätöksestäni kiinni. Tämä päätös on aktivoitumiseni liikunnan parissa ja tarkemmassa perehtymisessä omaan syömiseeni.

Näissä kaikissa päätöksissä, mitä olen tehnyt, on yksi yhteneväinen tekijä, jonka haluan nostaa esille, ja se on itsensä kehittäminen. Tavoitteeni on näillä kaikilla päätöksillä parantaa jotain osa-aluetta itsessäni. Olen halunnut kehittää kielitaitoani, jotta voin kommunikoida näillä kielillä itsevarmemmin, ja olen ollut kiinnostunut koodauksen puolesta liittyen muotoiluun. Olen kiinnostunut kehittämään taitojani koodauksessa, jotta voin vähintään lukea koodia ja keskustella suunnitelmieni toteutuksesta. Olen myös avoin sille mahdollisuudelle, että kiinnostun koodista vielä lisää ja opin jopa itse koodia tarpeeksi toteuttaakseni tekemäni suunnitelmat valmiiksi tuotteeksi. Myös tämän blogin tunnollinen kirjoittaminen oli aikoinaan minulle yksi päätös kehittää itseäni ja olen tyytyväinen, että pystyn yhä tätä kirjoittamaan ja olen päässyt niistä haasteellisemmista kirjoituspäivistä yli, kun aikataulu painaa päälle ja en keksi, mistä kirjoitan. Viimeinen kehityskohteeni liittyy omaan terveyteeni, johon en ole ollut pitkään aikaan tyytyväinen, mutta jonka hoitamiseen en ole vielä saanut tarpeeksi motivaatiota pitkän aikavälin rutiinien muodostumiseksi.

Suurin tekijä, jonka olen huomannut päätösten pitävyyden onnistumisasteessa, on syy, miksi kyseisen muutoksen haluat tehdä. Kaikista huonoin onnistuminen minulla on ollut pitkässä juoksussa, kun teen muutoksen jonkun ulkoisen tekijän tai henkilön "pakottamana". Paras tulos taas on tullut omassa tahdissa tehtyjen muutosten kanssa, joiden taustalla on oma halu muuttua. Jos siis teet muutoksen itseäsi varten ja halusta parantaa itse tilannettasi kyseisellä alueella, onnistumisesi on varmempi kuin muiden kehotuksista johtuvat muutokset. Tiedän kokemuksesta, että tämä itsestä lähtevä muutos -puhe voi olla monta kertaa kuultu ja saada aikaan silmien pyörittelyä, mutta voit itse tehdä "tieteellisen" kokeen, pohtimalla, onko sinulla jotain missä haluaisit kehittyä tai mitä haluaisit parantaa? Haluaisitko kenties oppia puhumaan jotain kieltä tai kehittää jo unholaan jäänyttä kieliosaamistasi, jotta voisit kyseisellä kielellä lukea, kirjoittaa tai keskustella?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...