sunnuntai 22. tammikuuta 2023

Oman alan tehtävien tekemisen ilo

Parin edellisen viikon aikana olen maininnut lyhyesti, kuinka olen viimein ehtinyt perehtyä erääseen hakemukseen, jossa pääsisin tekemään omaan alaani liittyvää työtä. Tämä hakemus siis vaati ennakkotehtävän, jossa hakijan on tarkoitus antaa yritykselle esimakua omasta suunnittelutyylistä. Työnhakijan näkökulmasta kyseisen tehtävän tekemisen voi nähdä kahdesta näkökulmasta. Positiivisesti ajatellen tehtävä mahdollistaa hakijalle uuden keinon osoittaa taitonsa ja motivaationsa alan tehtävissä, mutta kortin kääntöpuolelta katsottuna tehtävä on jälleen uusi "este", jonka yli pitää päästä töitä hakiessa.

Kun luin kyseisen työilmoituksen ensimmäisen kerran, voimavarani olivat jo sidottu hyvin tiukasti muihin asioihin ja tavallisten työnhaun materiaalien lisäksi tehtävä ennakkotehtävä laittoi minut todella pohtimaan, haluanko todella hakea paikkaa. Kyseinen ilmoitus kuitenkin oli herättänyt mielenkiintoni ja palasin yhä uudelleen lukemaan ilmoitusta samalla harkiten kaikkia työilmoitukseen vastaamiseen liittyviä asioita. Kyseisessä paikassa oli myös toinen muuttuja, joka minun oli huomioitava ja pohdittava tarkoin: Olisinko valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle? Työnhakuni alussa toivoin todella voivani jäädä Turkuun, mutta ajan kulkiessa eteenpäin olen alkanut myös pohtia, mitä uusi paikkakunta voisi minulle tarjota. Olenhan jo koko elämäni nähnyt, mitä Turku voi minulle tarjota aina lapsuusajasta nuoren aikuisen ja juuri työelämän alussa olevan näkökulmaan asti. Täytyy kyllä sanoa, että viimeinen vuosi on avannut hieman silmiäni, mitä Turussa työntekijöiltä halutaan, ja tämä ei ole kovin positiivinen näkökulma nuoren aikuisen näkökulmasta. Toki tämä näkökulma voi olla vain minun kokemukseni ja useamman pienen asian kokoama summa.

Vuoden vaihteessa tilanteeni muuttui ja tähän aikaan liittyvät pyhät mahdollistivat ennakkotehtävään perehtymisen. Päädyinkin tekemään tehtävän ja liitin hakemukseeni kaikki tarvittavat liitteet.

Tämä ennakkotehtävä oli mahdollista tehdä kolmella eri tavalla. Olin alun perin suunnitellut tekeväni tehtävän visuaalisen suunnittelun näkökulmasta, mutta kaksi muutakin kiinnostivat. Visuaalisen suunnittelun tehtävänantoa lukiessani mieleeni tuli UX suunnitteluun liittyvä idea (olin jo aikaisemmin lukenut kaikki kolme tehtävänantoa, mutta en vielä perehtynyt niihin kovin syvällisesti). Palasinkin UX suunnittelun tehtävänantoon ja vahvistin, että ideani sopisi todella tehtävänantoon. Tämän takia päädyin vaihtamaan tehtävää. Toinen vaihtoani vahvistava tekijä oli toiveeni päästä UX suunnittelua vastaaviin tehtäviin, vaikka suunnittelun visuaalinen puoli kiinnostaa myös paljon. Minulla oli jo kokemusta visuaalisesta suunnittelusta ja siksi ajattelin kyseisen tehtävän vahvistavan mahdollisuuksiani päästä yrityksen avoinna olevaan tehtävään, mutta minulla on ollut UX suunnittelua (ja palvelumuotoilua) kohtaan mielenkiinto oppia lisää ja päästä toteuttamaan näitä tehtäviä.

Tehtävää suunnitellessani pidin parhaani mukaan kirjaa käyttämästäni ajasta, mutta halusin myös toteuttaa suunnittelumenetelmiä ja käyttää tätä tehtävää mahdollisuutena virkistää ja pitää tätä osaamista yllä. Tehtävän sisältämä suunnitelmien visualisointi oli hyvin mielekästä ja olisin mielelläni jatkanut kyseisen tehtävän tekemistä aina XD prototyyppiin asti, jotta olisin voinut tallentaa käyttötilanteesta videon. Minun oli kuitenkin pidettävä kiinni siitä, mitä kyseinen tehtävänanto vaati niin ajankäytön kuin vaadittavan sisällön suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...