maanantai 16. tammikuuta 2023

Voimavarat vs. arki ja muut muuttujat

Miten jakaa voimavaroja työn, työnhaun, uuden oppimisen ja muiden vapaa-ajan tehtävien välillä?

Tähän kysymykseen ei ole olemassa oikeaa vastausta, vaan jokaisen tulee tehdä itselleen oikeita päätöksiä oman jaksamisen ja tarvittavien tehtävien tekemisen kannalta. Itse olen paininut tämän asian kanssa jo jonkin aikaa, ja tämän takia työnhakuni ei ole välttämättä niin tehokasta kuin toisella henkilöllä saattaa olla. En ole ollut kovin aktiivisesti rekrytoijien kimpussa soittamalla tai muulla tavoin viestien, sillä olen pyrkinyt pitämään yllä jossain määrin tarpeeksi aktiivisia hakemuksia, jotta minulla on ns. useampi kuponki lotossa, jota myös työnhauksi kutsutaan.
Työnhaun lisäksi olen ollut myös töissä syyskuusta alkaen, ja olen aina halunnut tehdä töissä parhaani, jotta pystyn todistamaan taitoni ja haluni kehittyä työtehtävissä. En kuitenkaan kokenut perustelluksi kehittää kaikkia taitojani eri asioiden parissa työajan sisällä, joten olen omalla ajallani kerrannut kieliosaamistani niin ruotsin kuin espanjankin osalta. Tämän lisäksi opettelen web development asioihin liittyvää koodausta ja tarkemmin etenkin html koodia osittain vapaa-ajallani, vaikka joissain tilanteissa kyseisten asioiden opettelu on ollut myös perusteltua työajan sisällä.
Tämän lisäksi päivittäisiin ja viikoittaisiin tehtäviini kuuluu myös koirani kanssa ajan viettäminen sekä perustarpeiden kohtaaminen ja pyrin pitämään liikunnan osana arkeani kotini hoitamiseen liittyvien asioiden ohella. Näiden asioiden tasapainottaminen voi ajoittain olla haaste ja minun on jokaisessa tilanteessa harkittava mitkä asiat ovat suurempia prioriteetteja, mikäli arjessa tulee yllättäviä muuttujia tai tilanteita. Yksi tällainen tilanne oli eräs työhakemus, joka ei ollut sisällöltään samanlainen kuin muut ja vaati siis lisää työtä. Tämän hakemuksen tekemiseksi, minun oli arvioitava olisiko kyseisen hakemuksen lähetys sen vaatimien uhrauksien arvoinen.

Nämä ovat olleet muutamia minun priorisoimiani asioita, mutta näiden takana on myös asioita, joita toivon tulevaisuudessa vielä voivani toteuttaa (kuten muutamien eri ohjelmistojen opettelu tai paremmin haltuunotto), mutta toistaiseksi nämä ovat vielä alempana listassa ja joutuvat odottamaan.
Toiselle nämä minun priorisoimani asiat eivät ehkä ole samassa järjestyksessä tai osa näistä voi jopa puuttua kokonaan ja näin ollen tämän henkilön arki näyttää varmasti hyvin erilaiselta minun arkeeni verrattuna. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...