maanantai 6. helmikuuta 2023

Miten rekrytointimessut toimivat ja mitkä ovat niiden tavoitteet?

Tämän kertainen kirjoitukseni ei ole niinkään vastauksia antava vaan tarjoaa enemmän minun pohdintaa, havainnointia sekä kysymyksiä, joita itselleni on herännyt messuilla käynnin yhteydessä ja niiden jälkeen.

Olen käynyt nyt yhteensä (muistaakseni) neljässä rekrytointimessu -tapahtumassa. Näistä kolme ovat olleet Turussa järjestettäviä RekryExpo tapahtumia ja viimeisin kokemukseni on Tammikuun lopussa käymästäni Connect Forum tapahtumasta Helsingistä.

Jokaisessa messutapahtumassa on ollut useita erilaisia puheita ja rekrymessuilla aiheet pyörivätkin yleisimmin CV:n ja hakemuskirjeen rakentamisessa, LinkedInissa sekä muuten uraohjeissa. Tämän lisäksi messuille on kuulunut jonkinlainen neuvonta-/tehtäväpiste, jossa tarjotaan apua uran tai hakemuksen kehittämisessä. Turussa piste on ollut viimeisen kahden messun aikana urapsykologin-piste, jossa annettiin neuvoja uran suuntaa pohtiville ja Helsingissä ollessani pisteitä oli niin CV:n parantamiseksi (Turussakin on joskus ollut tämän tyyppinen piste) kuin CV kuvan ottamista varten (ja tätä kuvaa tukemassa ehostuspiste).

Lisäksi messuille kuuluvat tietenkin näytteilleasettajat, jotka tässä tapauksessa ovat yritykset, jotka etsivät työntekijöitä. Viimeisimmän käyntini jälkeen aloin pohtia ja vertailla rekrymessuja ja muita kuluttajille suunnattuja messuja, joissa olen käynyt. Rekrytointimessuja markkinoidaan työttömille hyvänä mahdollisuutena tulla juttelemaan yritysten edustajien kanssa ja tunnutaan vahvasti vihjaavan, että sieltä voi saada sen työpaikan. En voi kaikkien osalta tätä sanoa ja tiedostan, että oma alani on työllistämisen kannalta hyvinkin hidas ja vaikea, etenkin verrattuna, vaikka rakennusalaan, jossa osaava tekijä voi päästä hyvinkin nopeasti töihin. Minun vaikutelmani messuilta kuitenkin on, että päivä on mukavaa rupattelua ihmisten kesken ja päivän aikana tuskin tehdään mitään konkreettisia päätöksiä. Todellisuudessa jokaisen on kuitenkin lähetettävä se hakemus yritykseen ja odoteltava pari kuukautta vastausta, eivätkä hakemusta käsittelevät useinkaan ole olleet edes messuilla paikalla tai muista kymmenistä tai sadoista päivän aikana käydyistä keskusteluista, kuka se hakemuspaperilla oleva oikeasti on.

Olisi mielenkiintoista saada selville, miten yrityksille näihin rekrytointimessuihin osallistumista markkinoidaan ja mitkä ovat yrityksen omat, ehkä salaisetkin tavoitteet sen perinteisen "etsitään sitä meille sopivaa tekijää" mainoslauseen takana. Onko päivä vain yksi messu lisää, jossa edistetään yrityksen brändiä ja imagoa vai onko päivän ensisijainen tavoite tosiaan palkata se ns. yksisarvinen, jonka hakemuksessa on kaikki se kokemus ja osaaminen, mitä tarvitaan ja tekijä tekee vielä hommat joko ilmaiseksi tai ainakin melkein?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiireen hallintaa

Elokuun lopusta alkaen elämäni on alkanut keräämään vauhtia ja nyt töidenkin puolella tehtäviä tuntuu pikkuhiljaa jo riittävän. Toistaiseksi...